Wśród listy lektur w klasach 7-8 jest wiele utworów, które sprawiają uczniom problem. Przede wszystkim poprawny odbiór tekstu utrudnia język pełen archaizmów. Pewnym ułatwieniem dla młodzieży jest czytanie tekstu na lekcji i parafrazowanie go na język współczesny.
Klasa 7b w połowie lutego miała się zmierzyć z „Balladyną” Juliusza Słowackiego. Przed analizą tekstu poinformowałam moich uczniów, że na zakończenie pracy z dramatem zorganizujemy „sąd”. Młodzież przez ten czas miała zbierać materiały, które później wykorzystali w swoich wypowiedziach podczas sądu. 26 lutego zorganizowaliśmy „Sąd nad Balladyną”. Uczniowie wcielili się w rolę sędziego, prokuratora, obrońcy czy po prostu postaci z dramatu Słowackiego. Przez dwie godziny lekcyjne toczyła się sprawa o wyrok w sprawie głównej bohaterki lektury. Emocje oraz nastrój, jakie klasa 7b stworzyła podczas tej inscenizacji, były niesamowitym przeżyciem.
Myślę, że moi uczniowie na długo zapamiętają treść „Balladyny” Juliusza Słowackiego oraz wyrok klasowego sądu najwyższego, który skazał oskarżoną na dożywotnie pozbawienie wolności.
Andżelika Barańska
polonistka