Program „Mali Germaniści” kierowany jest do uczniów klas 2-3 szkoły podstawowej. Zajęcia prowadzone są raz w tygodniu. Każdy uczeń klasy 2 i 3 ma możliwość nieodpłatnego uczestnictwa. W dzisiejszych czasach znajomość języków jest niezwykle ważna. Słuch oraz mowa dziecka w tym okresie życia są bardzo elastyczne dlatego dominującym elementem podczas zajęć jest wykorzystanie piosenek. Piosenka jest narzędziem wspomagania rozwoju dziecka. Zabawy ze śpiewem są jedną z form, z którą dziecko spotyka się najwcześniej, dlatego ważne jest jej włączanie podczas zajęć językowych. Innym, równie ważnym sposobem, który uatrakcyjnia zajęcia jest zastosowanie instrumentarium muzycznego Karla Orffa. Poprzez działanie, np. śpiew połączony z ilustrowaniem muzyki, grę na instrumentach muzycznych, ekspresję plastyczną dzieci angażują wiele zmysłów , efektywniej przyswajając sobie w ten sposób słownictwo oraz mowę w praktyce. Podczas zajęć dzieci nie tylko zapoznają się ze słownictwem związanym z ich najbliższym otoczeniem, ale także przyswajają wiedzę z zakresu państw niemieckojęzycznych.
Głównym celem programu jest przyswojenie podstawowego słownictwa związanego z tematami, które są bliskie doświadczeń dzieci oraz poprawnego artykułowania wybranych słów.
Cele ogólne:
-osłuchanie uczniów z fonetyką oraz prostą gramatyką języka;
-wykorzystanie prostych konstrukcji zdaniowych, używanych w praktyce;
– zapoznanie uczniów z kulturą Niemiec oraz państw niemieckojęzycznych poprzez wdrażanie piosenek, wierszyków, wykorzystanie map ściennych, tworzenie prac plastycznych;
-rozwijanie postawy tolerancji wobec innych kultur;
-rozwijanie kompetencji społecznych poprzez zachęcanie i wdrażanie do wspólnych zabaw i gier.
Auf Wiedersehen! Das war eine tolle Zeit! Do widzenia, to był świetny czas!
Nadszedł czas zakończenia i podsumowania naszych zajęć. Dzieci miały okazji rywalizować ze sobą zdobywając jak najwięcej kart obrazkowych ze słówkami reagując w ten sposób na polecenia nauczyciela. Na koniec każdy narysował swoje najmilsze wspomnienia z kółka.
Serdecznie dziękuję wszystkim dzieciom za aktywne uczestnictwo i poszerzanie swojej wiedzy!
Das war eine tolle Zeit! Danke!
Wir kennen Deutschland und die DACHL-Länder lernen. Poznajemy Niemcy oraz kraje niemieckojęzyczne.
W maju dzieci pracowały w grupach poznając Niemcy oraz kraje niemieckojęzyczne. W tym celu przygotowały gazetkę. To była interesująca podróż do naszych sąsiadów-Niemiec oraz Austrii, Szwajcarii, czy Lichtensteinu.
Die Schulsachen- Co nosimy do szkoły?
Kolejny temat, przy którym dzieci pracowały w grupach tworząc plakat dotyczący przyborów szkolnych.
26 Mai- Der Muttertag- Dzień Mamy
23 maja dzieci z okazji zbliżającego się wyjątkowego dnia dzieci tworzyły kartki z życzeniami dla Mam. Alles Gute zum Muttertag !
Obst und Gemüse
Podczas kolejnych zajęć poznawaliśmy owoce i warzywa w języku niemieckim. Dzieci wykonały koszyk pełen witamin, każde owoce i warzywa zostały podpisane w języku niemieckim.
Frohe Ostern!
Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych, dzieci uczęszczające na zajęcia z języka niemieckiego wykonały kartkę z życzeniami w języku niemieckim.
Der Frauentag
7 i 8 marca podczas zajęć z okazji Dnia Kobiet dzieci tworzyły piękne kartki z okazji Dnia Kobiet. Na drugiej stronie pracy napisały zdanie w języku niemieckim: „ Alles Gute zum Frauentag!” -Wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Kobiet!
Nach rechts, nach links! – Ćwiczymy orientację przestrzenną
Przez kilka tygodni dzieci miały okazję trenować orientację przestrzenną pracując w grupach. Dzięki wykorzystaniu robota o nazwie ozobot, dzieci mają okazję zaprogramować dla niego trasę i w ten sposób uczą się nie tylko słownictwa, zwrotów i struktur gramatycznych, ale także kształtują poczucie orientacji przestrzennej. To były ciekawe zajęcia!
Nach links, nach rechts!
Podczas dzisiejszych zajęć dzieci utrwalały kierunki ruchu. Do tematu wykorzystany został ozobot, z którym dzieci uwielbiają pracować. Dzieci samodzielnie tworzyły trasę, rysowały i podpisywały w języku niemieckim poznane słowa.
Wir kennen Märchen
W lutym wznowione zostało koło z języka niemieckiego Mali Germaniści. Podczas zajęć rozmawialiśmy o bajkach niemieckich autorów-Braci Grimm. Poznaliśmy mniej znaną baśń pt. „ Czterej muzykanci z Bremy”. Następnie dzieci zilustrowały dowolne sceny z wybranych bajek Braci Grimm.
Die Jahreszeiten
Dzieci poznały piosenkę „ Es war eine Mutter”, której tekst zawiera słownictwo związane z porami roku, następnie wykonały pracę plastyczną dotyczącą tematu.
Frohe Weihnahten!-Wir schreiben Weihnachtskarten
Z okazji Świąt Bożego Narodzenia uczniowie naszej szkoły wzięli udział w wymianie kartek Bożonarodzeniowych. Nasze życzenia zostały posłane do szkoły podstawowej w Gliwicach, Krakowie , Olsztynie oraz do mniejszych miejscowości w okolicach Poznania. Nasza szkoła w odpowiedzi również otrzymała piękne kartki świąteczne z życzeniami w języku niemieckim. Oprócz kartek Bożonarodzeniowych w ramach międzyszkolnej wymiany opisywaliśmy również siebie i swoje zainteresowania.
So zähle ich!
Tematem następnych zajęć były cyfry. Uczniowie poznali piosenkę „ So zähle ich!”, ucząc się w ten sposób liczenia od 1 do 12, a następnie wykonały pracę plastyczną . Dzieci naklejały białe kartoniki z cyframi w języku niemieckim na kolorową kartkę i ozdabiały je według uznania odpowiednią ilością ozdób.
Mein Körper
Na kolejnych zajęciach uczniowie poznawali nazwy części ciała. Po nauce piosenki „ Kopf, Schulter Knie und Fuß” przyszedł czas na pracę plastyczną pt. „Mein Monster”. Dzieci otrzymały kostki sześcienne i kartki z narysowanymi poszczególnymi częściami ciała. Miały za zadanie wyturlać i narysować swojego potwora.
Farben
Tematem kolejnych zajęć były kolory. Dzieci poznały piosenkę „ Rot ist alle meine Kleider”, następnie wykonały pracę plastyczną. Uczniowie narysowali kota w kolorowym swetrze, obok znalazły się opisy kolorów w języku niemieckim.
Meine Familie
Na kolejnych zajęciach dzieci poznały nazwy członków rodziny. Uczniowie wykonali domek z papieru, a w środku narysowali i podpisali po niemiecku nazwy członków rodziny.
Hallo
Hallo! Guten Tag ! Ich heiße…
Podczas pierwszego spotkania z językiem niemieckim dzieci poznały piosenkę na powitanie pt. „Guten Tag, sagen alle Kinder”, która towarzyszyć będzie przez wiele naszych kolejnych zajęć. Uczniowie przedstawiali się w języku niemieckim oraz stworzyli swoje wizytówki.